Mandag morgen vågnede pendlerne op til den nye K19 køreplan for fjern- og regionaltog og til S19-køreplanen for S-tog.

Det var ikke de store ændringer, som mødte pendlerne her til morgen, da de nye køreplaner for 2019 trådte i kraft. Tiltag såsom ekstra holdetid på fjerntogene ind mod København fortsætter, og Ny Ellebjerg er stadig lukket for fjerntrafik, mens der bygges metrostation der.

Den største nyhed i den nye K19 køreplan er åbningen af den nye station Biotekbyen Kalundborg Øst, der giver hurtig adgang til blandt andet Novo Nordisk i Kalundborgs industriområde.

Sporarbejder efter mørkets frembrud
Der er gjort plads i køreplanen til, at der kan udføres sporarbejder i aften- og nattetimerne mellem København og Ringsted. Det sikrer kunderne et mere stabilt produkt, når de kan stole på planerne uden for mange ændringer. De faste pendlere skal dog vænne sig til nye minuttal.

Samme princip gælder for togene mellem CPH Lufthavn og København H, hvor der bliver færre tog efter kl. 22 i hverdagene for at gøre plads til Banedanmarks sporarbejder.

Flere myldretidstog i Jylland
Mellem Fredericia og Aarhus kommer der flere myldretidstog, og den nye materielplan giver også øget brug af IC3-tog i Sønderjylland.

Køreplanen er desuden klargjort til Banedanmarks implementering af det nye signalsystem ERTMS i Nordjylland.

Bx bliver igen et hurtigtog
På den travle S-togs strækning mellem Høje Taastrup og København H får kunderne igen deres hurtigtog Bx tilbage.

Der er ændring i linjeføringen for linje A og færre togstop på Friheden, Jægersborg og Husum. Til gengæld kan kunderne glæde sig over flere tog om natten før alle helligdage.